onsdag 29 juli 2009

Hur kunde det hända?

Jag vet inte om jag skall kalla det tragiskt, komiskt, idiotiskt, läskigt, hemskt, eller bara urbota korkat. Okej att det verkar som att Gotlandia II väjde för ett lastfartyg och därmed girade in framför Gotland. Olyckor kan hända och så långt är väl egentligen ingenting konstigt om man ska se det krasst. Vilket det känns som att man kan göra nu när folk verkar ha haft änglavakt och ingen dog. En läskig tanke är snarare att ingen dog för att båten snart skulle lägga till och folk hade rest sig upp från sina platser för att gå och köa inför avstigningen. Hade det varit jag som åkt med båten hade jag suttit kvar. De börjar ropa ut att man snart är framme när det är 30 minuter kvar. Orka stå och trampa vid utgången i 30 minuter tillsammans med allt annat folk där det blir både varmt och trång. Jag sitter alltså alltid kvar på min plats nästan ända tills folk börjat gå av och ibland lite där efter också så jag slipper köa en massa och bara kan glida av båten. Med andra ord, jag hade inte varit så kry idag om jag haft sittplats vid fönstret på den båten.

Tro det eller ej men det är inte det som skrämmer mig mest. Det är den krishanteringsplan de hade (eller möjligtvis inte hade). Tror inte en enda skola i landet hade kommit undan med en sån usel plan. Ett exempel är att sedan Estonia gick under är det lag på att de måste ha passagerarlistor där namn, kön och födelseår på alla passagerare skall finnas med. När folket väl fick börja gå av båtarna kom de efter ett litet tag (några hade alltså redan gått av) på att de måste ju pricka av folket på båten. Vad gör de då, nej inte hämtar de några passagerarlistor inte, utan de börjar skriva upp alla namn för hand på en lapp. Jag förstår att människor är chockade och kanske inte tänker så bra som de borde men de ska ändå vara utbildade för det här. Att informationen var knapphändig på båten och efteråt känns också lite sådär läskigt kan jag känna. Har ju själv åkt med båtarna många gånger då det faktiskt har hänt saker och vet hur det här med informationen brukar funka. Vad händer om det blir en ännu allvarligare olycka och båten riskerar att sjunka? Att de inte har någon information att ge är ju faktiskt också en information i sig.

Om vi bortser från allt det läskiga och hemska i sammanhanget och bara tittar på vad som faktiskt egentligen hände så blir det hela ganska komiskt och idiotiskt tycker jag. Två båtar från samma bolag krockar med varandra. Snacka om att bita sig själv i svansen. Sen kan man ju också fundera på varför de har lagt turlistan så att båtarna skall mötas där det som trängst på hela vägen. Det är ju ett helt hav mellan Gotland och Nynäshamn och ändå lägger man turlistan så båtarna möts i hamninloppet. Fast det är ju klart bättre än förr i tiden när de möttes inne i hamnbassängen. När båt två kom så vände den runt inne i hamnbassängen och lagom till den var klar med det avgick den första båten och den andra båten kunde lägga till.

Det som alla snackar om på den här ön (i alla fall i min närhet) verkar vara först den uppenbara "hur sjutton kunde det här hända" tätt följt av "varför har de lagt en så dum turlista" (den är verkligen dum på alla sätt och vis i år och helt ologisk) och avslutas med "vad hade hänt om det var ännu allvarligare när de inte verkar klara av att hantera det här"? Saken är den att det här är en mycket allvarligare olycka än de själva vill erkänna officiellt och det är bara ett under att ingen är allvarligt skadad.

När jag ändå är på och hackar på Destinationgotland undrar jag bara hur det går ihop att de inte öppnade internetbokningen förrän härom dagen då den nya turlistan fram till och med 10 augusti var klar. De har ju i flera dagar sagt att båtarna enligt ordinarie turlista så gott som. Bara en liten undran så här på slutet. Vi får väl se när det dyker upp en turlista för den 16 augusti då jag troligtvis ska åka hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar